Poštanske marke - Kako utvrditi njihovu vrijednost
Naslijedili ste zbirku maraka i ne možete ništa učiniti s njom na prvi pogled? Pogotovo ako niste profesionalni na području filatelije, ne biste trebali žuriti sa odlukom.
Budući da postoje mnogi kriteriji koji igraju ulogu u vrednovanju poštanskih marki, procjena će potrajati neko vrijeme. Vrijeme biste mogli svakako investirati, jer moglo bi vam se isplatiti. Prilikom određivanja vrijednosti ipak morate biti svjesni da trgovina markama podliježe zakonu ponude i potražnje.
Porijeklo
Prvi korak u određivanju vrijednosti maraka jest razjasniti pitanje porijekla.
To još u ovom trenutku ne znači "Iz kojeg razdoblja potječu marake?" već "Kako su prikupljene"?
Ukoliko se vaša zbirka sastoji samo od poštanskih maraka koje imaju nedostatke i prikupljane su bez sustava, one obično imaju malu vrijednost. Međutim, pod njima mogu biti sakriveni rijetki primjerci. Na primjer, trenutno najskuplju marku na svijetu, 1¢ Magentu Britanske Gvajane, navodno je otkrio student u dopisivanju. Takvi sretni slučajevi više su iznimka.
Nasuprot tome, zbirke u koje se uložilo puno vremena i novca imaju tendenciju rasta vrijednosti i lakše će se prodati.
Istraživanje
Ako smatrate da posjedujete kolekciju visoke kvalitete, tada biste trebali odrediti vrijednost svakoj pojedinoj marki.
Ukoliko imate sreće da postoji netko u vašem krugu poznanika koji se razumije u filateliju, ta vam osoba može pomoći pri procjeni.
Ako to nije slučaj, prilikom procjene će vam od velike pomoći biti Michel Katalog. Ondje ćete naći sve marke (s iznimkom posebnih slučajeva, kao što su greške u tisku) razvrstane po državama i godini izdavanja. Međutim, ovdje treba napomenuti da navedena cijena nije istodobno stvarna cijena, već samo vodič.
Prije nego nabavite katalog, možete malo istraživati na internetu. Ovdje ćete sigurno pronaći zanimljive informacije o vašim markama, ali i kontakte raznih aukcijskih kuća, filatelističkih klubova i trgovina.
Kriterij procjene
Kvaliteta i očuvanje marke glavni su kriterij za njihovo vrednovanje. Zbog toga je izuzetno važno da sa svojom kolekcijom postupate s najvećom pažnjom kako biste izbjegli gubitak vrijednosti. Samo za vrlo rijetke i poželjne primjerke mogu se prihvatiti manji nedostaci kako bi se dovršila zbirka.
U načelu se u očuvanju marke razlikuju tri vrste:
- Mint - gumirane marke bez žiga koje nisu bile u prometu.
- Nekorištene - poštanske marke bez žiga, koje su lagano oštećene na leđima.
- Korištene - otkazane marke koje su bile u prometu. Važno je da je žig čist i čitljiv.
U kvaliteti korištenih maraka također razlikujemo nekoliko tipova:
- 2. izbor - jako oštećen i neprikladan za sakupljanje
- Dobro - marke sa velikim nedostacima, ali za vrlo rijetke marke pogodno za sakupljanje
- Vrlo dobro - marke sa manjim nedostacima
- Sjajno - normalno stanje, često sa nečitkim žigom
- Kabinet - besprijekorna, marka sa lako čitljivim žigom
- Luksuzno - savršena, marka sa centričnim punim žigom
Osim toga, postoji nekoliko drugih kriterija koji mogu imati utjecaj:
- .Država
Ako postoji velik broj sakupljača koji preferiraju marke neke države, one su naravno vrjednije od drugih. Poštanske marke Hrvatske pošte osobito su tražene kod nas. - Godina izdanja
Godina izdanja daje naznaku u kojem se od kataloga nalazi marka. U mnogim je slučajevima godina izdanja tiskana na marci, no postoje primjerci gdje godina mora biti određena stilom, nominalnom vrijednošću ili osobom koja je prikazana. - Naklada
Naravno, naklada u kojoj je određena marka tiskana također igra ulogu u procjeni.
Neke marke se isplati dati na procjenu. Procjenitelj će dati mišljenje s važnim informacijama o marci (na primjer, očuvanje, autentičnost itd.). To je osobito važno za vrijedne marke, kako bi se isključila eventualna moguća krivotvorina.
Odluka
Sada kada ste dublje proučili marke i dobili ideju o njihovoj vrijednosti, vrijeme je da odlučite što ćete učiniti s vašom zbirkom. Želite li je prodati? U tom slučaju možete kontaktirati izravno Filatelistički Klub "Marija Hunjak".
S vašim istraživanjem možda ste već napravili neke kontakte i dobili neke ponude. A možda su i mali svjedoci od papira pridobili vaš interes pa ste otkrili nov, uzbudljiv hobi za sebe!