Zašto filatelija ?

Poštanska marka je izvrstan medij za promicanje kako nacionalnog imidža, tako i kulturnih, tehničkih, prirodnih i drugih vrijednosti. Ono što je na poštanskoj marki prikazano, zapravo označava ono što je jedna u danom trenutku. Ako nije agresivna, takvu će marku sakupljači rado nabaviti prije svega što ona ima obrazovnu i informativnu ulogu.

 

Sakupljanjem poštanskih marka svaki se filatelist upoznaje sa velikim brojem činjenica koje se ne mogu naučiti samo iz knjiga. Većina tih spoznaja je vezana uz ljudski život od postanka pa do današnjeg dana.
Iako je filatelija hobi, za nju se može reći da je svojevrsna znanost o životu, jer sve što je vezano uz život čovjeka prikazano je na poštanskim markama.

Na poštanskim markama su prikazani mnogi detalji iz povijesti, biologije, zemljopisa, ekonomije, medicine, arhitekture, elektronike i ostalih znanstvenih disciplina. Gotovo kompletna likovna, kazališna, filmska i glaznema umjetnost zastupljene su na filateliji. Sport, promet, folklor, astronautika, turizam također su prikazani na markama.
To znači da svatko može odabrati svoju „sferu“ interesa unutar ovog poučnog hobija te na taj način može proširiti svoje znanje, što ujedno znači kako je filatelija dobro pomoćno edukativno sredstvo.

Nismo pogriješili kada kažemo da je filatelija kulturan hobi jer su filatelisti zaista većinom pedantne, štedljive i društvene osobe. Filatelisti paze na kulturu ponašanja, etiku, točnost i uvijek teže ka novim spoznajama i istraživanjima.

Poštanske marke uglavnom izdaju javni poštanskioperatori koji sukladno konvenciji Svjetske poštanske unije i odlukom zakonodavne vlasti određene državeimaju pravo izdavati poštanske marke. Ovu privilegiju imaju i Ujedinjeni narodi, ali i mali samostalni teritoriji poput Gibraltara, Otoka Mana i drugih.

Hrvatski nacionalni poštanski operator svake godine upućuje javni poziv svim institucijama i građanima da dostave svoje prijedloge o temama koje bi se mogle naći na poštanskim markama u zadanom vremenskom razdoblju. Teme moraju pridonositi razvijanju veza među narodima te njegovati suradnju na kulturnom, socijalnom i gospodarskom području. Motivi na markama mogu biti različiti od kulture, znanosti, flore, faune i povijesti do sporta ili obilježavanja važnijih obljetnica i aktualnih događaja.
Temeljem pristiglih prijedloga Povjerenstvo za izbor motiva, likovnih i grafičkih rješenja poštanskih maraka, koje imenuje mjerodavno ministarstvo (npr.Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture), iz redova uglednih javnih i kulturnih radnika izrađuje plan njihova izdavanja.

Osmišljavanje, odnosno izrada likovnih i grafičkih rješenja poštanskih maraka povjerava se vodećim likovnim umjetnicima i dizajnerima. Procesi tehnike tiskanja poštanskih marka vrlo su specifični, a posebice zbog vrlo velikih zahtjeva u pogledu kvalitete i svih sigurnosnih elemenata poštanskih maraka, prije svega zbog krivotvorenja i nepoželjenih posljednica u slučaju krivog tiska i puštanja poštanskih maraka u promet.


Poštanske marke Republike Hrvatske se tiskaju kao redovite, prigodne te od 2008. godine kao komercijalne. I dok se na redovitim markama kao motivi nalaze gradovi (Rijeka, Vukovar, Omiš i dr.), brodovi i hrvatska etnografska baština, prigodne se izdaju radi obilježavanja važnih događaja (XIX. Konferencija podunavskih zemalja u Osijeku, primanje Hrvatske u Ujedinjene narode i dr.), znamenitih ljudi (nobelovci Ivo Andrić i Vladimir Prelog, Faust Vrančić, Slavoljub Penkala i dr.) i obljetnica (50 godina Dekleracije o pravima djeteta i 20 godina Konvencije o pravima djeteta).

Sve tri vrste poštanskih maraka koriste se u svojoj primarnoj funkciji, odnosno za poštarinu, a ujedno su sve vrste predmet sakupljanja.

 

 

Aktivnost filatelije je najbolje izražena na filatelističkim izložbama gdje se može uočiti sva ljepota i ozračje poštanskih maraka složenih u generalne ili tematske zbirke.
Na kraju, slobodno možemo ustvrditi kako je filatelija dvostruko koristan hobi jer ne samo da uložen novac u poštanske marke rijetko devalvira, već svaka država od prodaje poštanskiih maraka ima korist u vidu promocije kroz prikazivanje kulturnog naslijeđa i znamenitosti svojstvene toj državi.

 

 

 

Literatura
Z. Jakobović - Vodič kroz filateliju
I. Aščić, M.Binički – Poštanske marke u funkciji promidžbe temeljnih vrijednosti vode

0
0
0
s2smodern

Pretraga kataloga

Filatelističke online trgovine

 



 

 





Meal Pass logo

Meal Pass

 

 

Filatelija Hunjak koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Nastavkom pregleda stranice prihvaćate uvjete i korištenje kolačića.