Što učiniti kada naslijedite marke
Kolekcionaru maraka, nasljeđivanje kolekcije od rođaka je poput dobitka na lutriji. Međutim, ne-sakupljač koji naslijedi zbirku maraka nađe se u dilemi: čuo je da marke mogu biti vrijedne, ali nema pojma kako saznati vrijednost svoje nove zbirke, a još manje kako to unovčiti.
Cilj ovog članka je pružanje pomoći u rješavanju konfuzije.
Nasljednik kolekcije maraka ima tri izbora, ako zanemarimo četvrti, a to je stavljanje zbirke po strani i zaboravljanje na nju, što nikako nije dobro rješenje.
Tri su izbora:
1. Postanite kolekcionar
2. Donirajte zbirku
3. Prodajte svoju kolekciju
Imajte na umu da ti izbori nikako nisu podjednaki ili nužno preporučljivi. Dok nastavljate čitati, naučit ćete neke od zamrški hobija i načinu prikupljanja maraka. Usput se može desiti da se optimistični mjehurić od sapunice rasprsne.
Prikupljanje maraka se samo povremeno može pretvoriti u svjetska krstarenja.
Postanite kolekcionar
Moj prvi prijedlog je uvijek da sami postanete kolekcionar. Ako je hobi bio toliko dugo vremena dovoljno dobar za vašeg rođaka, onda bi i vama mogao dobro poslužiti.
Svakom tko je znatiželjan o svijetu, tko uživa u čitanju i istraživanju, razumije da su marke i kuverte povijesni artefakti, sakupljanje maraka može otvoriti cijeli novi i privlačan svijet.
U 35 godina prikupljanja maraka, saznao sam da je to izvrstan hobi koji mi omogćuje da pobjegnem od svakodnevnice.
Hobi zahtijeva razinu koncentracije koja ne dopušta gotovo nikakvo uplitanje izvanjskog svijeta i praktički je neusporediv u svojoj sposobnosti podučavanja kolekcionara o svijetu filatelije.
Novelistkinja Ayn Rand, koja je i sama kolekcionar, mnogo bolje kaže u svom eseju o prikupljanju maraka. Sljedeći citati izvađeni su iz njezinog eseja "Zašto volim sakupljanje maraka", objavljenom u časopisu "Minkus Stamp" 1971. godine:
" Zadovoljstvo (prikupljanja maraka) leži na određenom posebnom načinu korištenja vlastitog uma. Sakupljanje maraka je hobi za zaposlene, svrhovite i ambiciozne ljude ... jer, u uzorku, ima bitne elemente karijere, ali prenošen na jasno razgraničeni, intenzivno privatni svijet ...."
"U skupljanju, nema stvari kao što su previše maraka: što se više dobije, više se želi. Osjećaj djelovanja, kretanja, napredovanja je divan ... i oblikovanje navika ...."
"Kada se osoba okrene markama, ona ulazi u poseban svijet procesom koji odgovara reakciji na umjetnost: Čovjek se bavi izoliranim i naglašenim aspektom postojanja ... i doživljava osjećaj čistog, urednog, mirnog osunčanog svijeta ... "
Ako provedete nekoliko sati pregledavajući svoju novu kolekciju i odvojite vremena kako biste saznali nešto o osnovnom prikupljanju maraka, možda ćete shvatiti da zapravo niste zainteresirani za prodaju maraka strancima.
Ako se to dogodi, dobro došli u naš divan hobi!
U slučaju da se odlučite suprotno, razmislite o tome da ih donirajte muzeju ili filatelističkom klubu.
Ako se to odnosi na vas, pročitajte sljedeći odjeljak. Pročitajte ga čak i ako ne namjeravate donirati svoju kolekciju!
Donirajte zbirku
U većini slučajeva NIJE preporučljivo donirati marke muzeju:
- Muzeji nisu adekvatno opremljeni za obradu zbirki maraka, niti često imaju prostora za sigurno pohranjivanje ili opremu kako bi zbirke bile dostupne zainteresiranim članovima javnosti.
Sakupljanje maraka je odavno prošlo van okvira jednostavnog popunjavanja albuma s "lijepim markicama".
Zamislite kolekcionare maraka kao arheologe čiji su odabrani artefakti marke i koverte. Mnogi od tih muškaraca i žena postali su vrhunski stručnjaci u odabranom području studija, ali njihov uspjeh je ovisio o raspoloživosti materijala za rad s odabranim markama i kovertama, često tijekom čitavog života.
Jednom kada se zbirka maraka ili čak i jedna marka ili koverta "utamniči" u muzeju, da se tako izrazimo, onda ona više nije na raspolaganju filatelističkim istraživačima i ne služi u nikakve korisne svrhe.
- Filatelistički muzeji, kojih ima samo šačica u cijelom svijetu, zainteresirani su prvenstveno za najrjeđe rijetke predmete.
Neki od njih bi mogli biti zainteresirani za vrlo specijaliziranu zbirku rijetkih materijala, ali ako određeni muzej ne može osigurati javni pristup zbirci za potrebe studija, skidanje takvog materijala s filatelističkog tržišta bila bi "hrđava usluga" kolekcionarima svugdje u svijetu.
U slučaju da i dalje želite nastaviti ovim putem, najprije se obratite muzeju kako biste utvrdili njegove potrebe i sposobnost da kolekcija bude dostupna kolekcionarima.
- Ljudi su skloni raspravljanju o tome da muzeji izdaju porezne priznanice, što je istina. Međutim, postoje i filatelistička društva i organizacije koje će također izdati poreznu priznanicu, a oni su u stanju osigurati da darovane zbirke ostanu u rukama ljudi koji su najbolje kvalificirani za procjenu njihove filatelističke i povijesne važnosti.
Nemojte zaboraviti na svoje lokalne filatelističke klubove.
Takve organizacije u zajednici gotovo uvijek trebaju financijsku potporu, a darovane zbirke koriste kako bi održale svoje filatelističke aktivnosti, a također će osigurati da zbirke ostanu u rukama kolekcionara koji će ih najviše cijeniti.
Prodajte svoju zbirku
Ako ste odlučili prodati svoje marke, trebate razumjeti neke osnove filatelističkog tržišta prije ulaska u njega.
Koliko su vrijedne marke?
Većina maraka ima vrlo malu novčanu vrijednost. Vrijednosti koje su dodijeljene markama po katalozima, kao što je Scott Standard Postage Stamp Catalog, su divlje optimistične. U stvarnom svijetu, većina trgovaca markama snizuje cijene u odnosu na Scottove vrijednosti.
Suvremene neponištene marke nisu vrijedne ni svoje nominalne vrijednosti na tržištu maraka kad se prodaju po veleprodajnim cijenama. Isto vrijedi i za najčešće korištene marke, iako atraktivno poništene moderne marke pokazuju znakove veće vrijednosti od neponištenih kopija istih maraka. To je iz razloga što automatizirani strojevi za poništavanje koje koriste mnoge zemalje, proizvode zaista ružna poništenja.
Stanje maraka
Vrijednost maraka uvelike ovisi o stanju. Svako oštećenje smanjuje vrijednost marke.
Neponištene izvorne ili Mint marke koje su montirane u albumima sa falcom automatski gube čak 50% svoje vrijednosti ili još više.
Ako je guma natopljena ili je jako oštećena, vrijednost je gotovo nikakva, izuzev starijih, klasičnih izdanja.
Za sve marke, kratki ili oštećeni perforirani zubi, stanjenja, loše centriranje slika, nabori, mrlje od prljavštine, površinski ostrugane ili općenito istrošene, grubi izgled, ozbiljno će ugroziti vrijednost.
Ako upotrijebljena marka ima ružno, neuredno poništenje, njezina je vrijednost jednaka nuli, bez obzira na to što vrijednost prema katalogu može biti visoka.
Poznato je da neki neiskusni sakupljači stavljaju marke u albume jednostavno lizanjem gume na poleđini marke, baš kao da stavljaju marku na pismo. Takva je zbirka praktički bezvrijedna, osim možda kao obiteljsko nasljeđe.
Na drugom kraju ljestvice "savršene" marke mogu zahtijevati vrhunske cijene, a zapravo se na aukcijama mogu prodati za više od svoje vrijednosti prema katalogu.
Što podrazumjevamo savršenom markom? Dizajn marke će biti centriran na gotovo matematičku preciznost. Rubovi mogu biti široki, ovisno o određenom izdanju. Perforirani zubi bit će oštri. Boje će izgledati svježe kao onog trenutka kad su marke tiskane. Guma na Mint markama bit će besprijekorna.
Ako je "savršena" marka korištena, poništenje ne smije ozbiljno nagrditi dizajn marke i učiniti ga nejasnim.
Poništenje marke kružnim pečatom sa datumom (CDS) vrlo su cijenjena na markama; Takva poništenja u središtu marke poznati su kao "Sock On the Nose" (SON) i mogu postići vrhunske cijene, osobito ako je samo poništenje slabo.
Govoreći općenito, ako je kolekcionar tražio atraktivne, neoštećene marke i dobro se brinuo o njima, kolekcija će vrijediti mnogo više od one koju je izgradio kolekcionar čiji su standardi bili niski i koji su svoju zbirku nemarno zbrinuli i pohranili.
Jedan od razloga za to je da je pedantan kolekcionar s visokim standardima sposoban biti dobar poznavatelj koji je napravio dobra ulaganja. Što me podsjeća na ...
Torbe i vreće maraka
Ako je vaša naslijeđena kolekcija sastavljena od vrećica, kutija i omotnica natrpana raznim markama, vjerojatno neće imati veliku komercijalnu vrijednost. To zapravo nije ni zbirka već akumulacija.
Zbirka maraka je ona koja je sortirana, identificirana, katalogizirana, organizirana i proučavana, a obično je ugrađena u albume ili pažljivo umetnuta u filatelističke listove ili knjige.
Kada prodavač posrednik proda zbirku (za razliku od akumulacije), lakše će dobiti dobru cijenu za to, jer će morati uložiti manje napora da je inkorporira u zbirku kupca.
Mnogi kolekcionari uživaju u kupnji akumulacija zbog rekreativnog potencijala i mogućnosti pronalaženja blaga. Oni neće potrošiti mnogo novca na bilo koju akumulaciju, jer znaju da će velika količina materijala biti uobičajena, a sve vrijedne marke će izaći na vidjelo samo kao rezultat puno uloženog truda.
Za kraj, zaključna riječ.
Većina ne-sakupljača vjeruje da su kolekcije maraka vrlo vrijedne, i da su karta za krstarenje oko svijeta. Nažalost, živimo u stvarnom svijetu gdje mnoge zbirke vrijede ne više od nekoliko stotina dolara.
Neke su vrijedne nekoliko stotina dolara, ili možda nekoliko tisuća. Nekoliko neobičnih može se prodati za nekoliko tisuća dolara. Najrjeđe od svih mogu se prodati obično na aukciji, po cijeni čekića u rasponu od stotine tisuća do nekoliko milijuna dolara i mogu napraviti večernju vijest ako se proda izuzetno rijetka marka ili se ostvari rekordna cijena.
Nekoliko nesretnih kolekcionara, često početnika, kupuju marke u uvjerenju da novac ulažu mudro. Oni "znaju" da su marke vrijedne. Ako nikad prije nisu vidjeli određenu marku, pretpostavljaju da je to rijetkost i možda neprocjenjivo. Takvi sakupljači gotovo uvijek gube košulju u monetarnom smislu; Mislim da propuštaju smisao sakupljanja, a to je prilika da upoznate povijest, kulturu, znanost i tehnologiju koja je prikazana na markama.
Dok je sakupljanje maraka samostalan pothvat, dijeljenje hobija s drugim kolekcionarima i trgovcima, može dovesti do cjeloživotnog prijateljstva. Nadam se da ćete ozbiljno razmisliti o pridruživanju zajednici kolekcionarstva. Ako ne želite, najbolje vam je prodati svoju kolekciju.
Bob Ingraham
Izvor: StampoRama