Dizelske lokomotive na novim poštanskim markama
Hrvatska pošta 6. listopada 2022. pušta u optjecaj dvije nove prigodne poštanske marke s motivom dizel-električnih lokomotiva iz serije HŽ 2132/JŽ 732 i HŽ 2133/JŽ 734 građenih u Hrvatskoj i Njemačkoj.Marke su otisnute u nakladi 30.000 tisuća primjeraka po motivu te su izdane u zajedničkom arčiću od 6 maraka.
Autorica maraka nominalne vrijednosti 10,00 kn je Ariana Noršić, dizajnerica iz Samobora, prema ilustracijama Maje Cipek. Uz nove marke, Hrvatska pošta izdala je i prigodnu omotnicu prvog dana (FDC).
Žig prvog dana je u uporabi 6. i 7. 10. 2022. u poštanskom uredu 10114 Zagreb.
Dizel-hidraulična lokomotiva serije HŽ 2133/JŽ 734 Dizel-hidraulične lokomotive serije HŽ 2133 građene su između 1955. i 1964. u njemačkoj tvornici Maschinen Fabrik-Kiel AG.
Lokomotive imaju tri pogonske osovine vezane motkama i hidrauličnim prijenosnikom snage, ugrađen četverotaktni dizelski motor izvedbe V s po dva cilindra u zajedničkom bloku.
Prijenosnik snage smješten je na stražnjem dijelu lokomotive u postolju sanduka i sastoji se od hidrauličnog mjenjača okretnog momenta, mjenjača voznog režima i mjenjača voznog reda.
Jugoslavenske željeznice kupile su 1986. od Njemačke željeznice ukupno 15 rabljenih lokomotiva koje su bile raspoređene u željezničke uprave u Zagrebu, Beogradu i Skoplju. Od navedenih lokomotiva 10 je bilo njemačke serije V 260 (u JŽ-u podserija 0, u HŽ-u podserija 000) i pet lokomotiva serije V 261 (u JŽ-u podserija 1, u HŽ-u podserija 100).
Serije su se međusobno razlikovale po snazi dizelskog motora. Zbog njemačkog podrijetla lokomotive su kod nas dobile popularni naziv švabice. S obzirom na to da su lokomotive kupljene kao rabljene, uskoro su bile podvrgnute generalnim popravcima tijekom kojih su se najveći problemi pokazali u osiguranju uvoznih rezervnih dijelova, pogotovo za dizelski motor Maybach.
Zato je struka predlagala zamjenu postojećega dizelskog motora motorom domaće proizvodnje Pielstick Tvornice motora „Uljanik“ iz Pule, no remotorizacija nije nikada izvedena. Lokomotive danas više nisu u aktivnoj službi.
Ugrađena snaga lokomotive 734 tipa V 260 je 478 kW (650 KS), a tipa V 261 511 kW (695 KS). Vučna snaga obaju tipova lokomotiva je 441 kW (600 KS), najveća vozna brzina 30-60 km/h, a promjer kotača iznosi 1250 mm. Masa lokomotiva tipa V260 je 48 t, a tipa V 261 54 t.
Osovinski pritisak lokomotive tipa V 260 je 16 t, a tipa V 261 iznosi 18 t. Dužina preko odbojnika obaju tipova lokomotiva je 10 450 mm.
Helena Bunijevac, prof.
Vrijednost: 10 HRK
Dizajn: Ariana Noršić, dizajnerica iz Samobora, Ilustratorica: Maja Cipek, akademska slikarica iz Samobora
Veličina: 48,28 x 29,82 mm
Papir: bijeli, 102 g, gumirani
Zupčanje: češljasto, 14
Tisak: višebojni ofset
Tiskara: AKD d.o.o., Zagreb
Datum izdanja: 06.10.2022.
Naklada: 30 000
Vrijednost: 10 HRK
Dizajn: Ariana Noršić, dizajnerica iz Samobora, Ilustratorica: Maja Cipek, akademska slikarica iz Samobora
Veličina: 48,28 x 29,82 mm
Papir: bijeli, 102 g, gumirani
Zupčanje: češljasto, 14
Tisak: višebojni ofset
Tiskara: AKD d.o.o., Zagreb
Datum izdanja: 06.10.2022.
Naklada: 30 000
Izvor: Hrvatska pošta
Sva izdanja maraka možete naručiti i kupiti preko Filatelističkog Kluba "Marija Hunjak"